فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
09131533251
0

توانایی‌های خودتان را دست بالا نگیرید!

حضور در دنیای واقعی به مراتب سخت‌تر از آن است که تصورش را بکنید. اما مغز ما با همه‌ی ادعاهایش مبنی بر منطقی‌ بودن، تعداد زیادی باگ دارد که یکی از مهم‌ترین آنها همین موضوع بیش برآورد کردن توانایی‌هایمان است.

به صورت مفصل در کتاب تفکر، سریع و کند نوشته‌ی دانیل کانمن می‌توانید در مورد سوگیری‌ها و خطاهای شناختی مغز انسان مطالعه کنید.

تقریبا می‌توانم بگویم همیشه 20 درصد از دانش آموزانم در جلسات مشاوره و خصوصا جلسات مشاوره‌ی انتخاب رشته با ایده‌های بزرگی وارد جلسه شده‌اند.

اینکه می‌خواهند یک استارتاپ چند میلیارد تومانی را در پایتخت راه اندازی کنند یا اینکه تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌ای خاص با هدف مهاجرت در مقطع ارشد دارند و…

 

قطعا به عنوان یک معلم وظیفه‌ی من است که حتی به رویاپردازی و خلاقیت دانش آموزانم کمک کنم اما در اینجا خواستم این نکته را خاطر نشان کنم که همه‌ی ما در زمان‌هایی که صحبت از توانایی‌هایمان می‌شود و یا حتی زمانی که می‌خواهیم برای انجام کاری برنامه ریزی کنیم توانایی‌های خودمان را دست بالا می گیریم.

مثلا من همین نوشته را دارم با یک هفته تاخیر نسبت به برنامه‌ریزی خودم می‌نویسم!

پس همیشه سعی کنید در زمان تصمیم‌ گیری‌هایی که نیازمند تحلیل کردن ویژگی‌های شخصیتی و یا توانمندی‌های شما هستند مقداری به خودتان تخفیف بدهید و از تصور خودتان در مورد توانمندی‌هایتان بکاهید تا کمتر دچار عوارض این سوگیری شناختی شوید.

 

میزون باشین و موفق 🌱

محمد حسام سوف باف سرجمعی
مدیر اجرایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم❤️

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *