فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
09131533251
0

مقاله: توهم طلایی بودن دوران نوروز!

دوست من سلام!

من، محمد حسام سوف باف و دوستانم در گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم سال خوب و سرشار از حال خوب و موفقیت را برای تو و خانواده‌ی عزیزت آرزومندیم…

در این مقاله سعی در بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی دوران نوروز و یا به قول خودمان بیم‌ها و امیدهای دوران نوروز داریم.

پس لطفا تا انتهای این مقاله با من همراه شو تا دیدگاه بهتری نسبت به روزهای باقی مانده از تعطیلات نوروز و سال تحصیلی به دست بیاوری.

 

الف) خسته از شش ماه فراز و فرود تحصیلی: دورانِ به اصطلاح طلایی نوروز در حالی شروع می‌شود که شش ماه از سال تحصیلی گذشته است. این موضوع خصوصا اگر کنکوری باشی و شش ماه گذشته را هم سخت درس خوانده باشی معنای متفاوتی به خودش می‌گیرد چرا که همین خستگی‌های انباشه در اولین روزهای بهار سر بر می‌آورند و از تو می‌خواهند کمی خستگی در کنی!

باید چه کرد؟

استراحت؟

بی‌توجهی به خستگی ذهنی و فیزیکی‌مان؟

یا…؟

منطق من به عنوان مشاور تحصیلی و یک دانشجوی در حال تحصیل حکم می‌کند که هرجور شده بخشی از برنامه‌ی نوروزانه‌تان را به استراحت اختصاص بدهید چرا که ما علاوه بر انجام کار به انرژی و توان کافی برای ادامه دادن این مسیر هم نیاز داریم!

 

اهمیت باقی مانده‌ی مسیر را هیچ وقت فراموش نکن!

 

ب) می‌خواهم همه‌ی کارهایم را تمام کنم!

😊 همه‌مان همینیم! توقع داریم همه‌ی کارهای عقب افتاده‌ی هفته‌یمان را در جمعه و همه‌ی‌عقب ماندگی‌های یک سال را در نوروز سال بعد به اتمام برسانیم و به خیال خودمان می‌توانیم این کار را انجام بدهیم اما آمار چیز دیگری را می‌گوید!

حدودا 80 درصد از برنامه ریزی‌های افراطی دانش آموزان برای ایام نوروز و تابستان به بن بست می‌رسد چرا که این برنامه ریزی چ‌ها هیچ گونه نزدیکی‌ای با توان اجرایی و پتانسیل شخص دانش آموز و همچنین شرایط درسی او ندارند!

 

تازه این آمار زمانی جالب توجه می‌شود که خیلی از رفقای محصل و دانش آموز ما توقع دارند از برنامه ریزی‌های موجود در کانال‌های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی به اندازه‌ی یک برنامه ریزی شخصی سازی شده بهره بگیرند و از آنها استفاده کنند!

 

نمی‌گویم این برنامه‌ها ضعیف هستند یا به درد نمی‌خورند! خیلی‌هایشان برای ایده گرفتن و تحلیل کردن مناسب هستند اما هیچ کدام‌شان اولین شرط یک برنامه ریزی درست که مطابقت با خود شما و شرایط و توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت‌تان هست را ندارند!

 

بهترین برنامه را چه کسی می‌تواند برای شما بنویسد؟؟

 

حتما توقع دارید بگویم: من یا مشاورین گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم!

 

ولی از این خبر‌ها نیست! بهترین برنامه تحصیلی برنامه‌ای هست که به قلم خودتان و بر مبنای شناختی که از خودتان دارید نوشته شود!

 

در این مسیر مشاور تحصیلی شما، چه من باشم چه هر کس دیگری باید از تجربه و دانش‌اش در مسیر بهینه‌تر کردن این برنامه به شما کمک کند و در اجرای آن هم اگر در جایی نیاز به کمکی بود به یاری شما بشتابد!

 

ج) بهار بهار !

به قول یکی از دوستانم بهار هست و خوابش!

البته از امسال که ماه مبارک رمضان هم به هم‌دستی بهار آمده تا دیگر خواب پشت خواب باشد! ولی اوضاع و احوال من و شما با مادربزرگ‌هایمان فرق دارد! ما آنچنان فرصتی برای خوابیدن و رویا دیدن نداریم! خیلی کارهای مهم‌تری برای انجام دادن داریم که حتی اگر بخواهیم تنها یادداشت‌شان هم بکنیم چند روز طول می‌کشد!

 

پس سعی کنید با مشغول کردن خودتان با کارهایتان فکر و خیال خواب را از خودتان دور کنید و روی مسیرتان تمرکز کنید!

 

د) و اما به عنوان نکته‌ی پایانی: حتما این مایند‌ست و مدل ذهنی را برای خودتان ایجاد کنید که هر روزتان نوروز باشد!

احتمالا این موضوع می‌تواند یکی از بهترین داشته‌های ذهنی ما باشد که بتوانیم هر روز را از نو و از اول شروع کنیم و برای رسیدن به اهداف‌مان تلاش کنیم!

نیازی نیست منتظر شروع هر سال جدید بمانیم! باید بیاموزیم که از ثانیه به ثانیه‌ی روزهایمان مثل آخرین روزی که فرصت داریم استفاده کنیم و خودمان را به آینده‌ی دوست داشتنی‌مان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم!

 

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز!

میزون باشین و موفق…

محمد حسام سوف باف سرجمعی

مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *