تا کِی میخواهیم گاز بدهیم؟
از کجای پازل یادگیریمان میخواهیم بگذریم و در نهایت، چی شد که این شد؟
کمی برگردیم عقبتر…
آن قدیمترها گستره علم محدود بود و در متوسط عمر یک ساپیِنسِ زایا در قرن ۵ و ۶ زمان کافی برای تعمّق در چند رشته علمی وجود داشت، به همین دلیل است که اکثراً دانشمندانِ قدیمترها در چند حوزه استاد بودهاند.
کمی راه میافتیم به سمت خودمان و میرسیم به قدیمها.
قدیمها گستره علوم داشت به طرز سریعی رشد میکرد، دقیقا مثل بامبویِ بعد از سال پنجم و البته متخصص شدن در چند شاخه علمی داشت سختتر و سختتر میشد که ناگهان یک خطا رخ داد…
ما آدمها خواستیم به بهای از دست دادن عمق، سطح را در همان حالت پانصد سال قبل حفظ کنیم.
نتیجه: بوجود آمدن تکنیک های تندخوانی، خلاصه هاریسون، چکیده هالیدی، تحلیل دیوان حافظ در ۸ ساعت و قِص علی هذا.
کم کم یاد گرفتیم مثالها را رد کنیم، از توصیفها چشم بپوشیم و فقط تیترها و کلمات بولد را بخوانیم.
هیچ کس هم ازمان نپرسید کجای زیستشناسی دبیرستان یا گایتون را میخواهیم حذف کنیم؟ از کدام بخش هملت میخواهیم رد شویم؟ و اصلاً کجا میخواهیم برویم با این عجله؟؟؟
کمی ایستادن و جویدن مطلب نهتنها بنا نیست وقت ما را حیف کند که به عقیده من در پایان دوره حکمرانیِ ” همهچیزدانها ” و آغاز تاج و تخت ” فوق تخصصها” هرچه قدر سرعت را کمتر کنیم و عمق را بالاتر ببریم، نفعش را خواهیم برد.
بهمان یاد ندادهاند اینها را و حتی جدیداً آنها را ضدّ ارزش میدانند ولی به خودمان یاد بدهیم که تا وقتی عمق یک مطلب را نفهمیدهایم و با مثال آن را هضم نکردهایم از آن عبور نکنیم.
به خودمان یاد بدهیم حاشیه نویسی کنیم.
چه عیبی دارد وقتی داری زیستشناسی گیاهی میخوانی برای خودت ساختارها را تشبیه کنی و آن را ثبت کنی؟ مشکلاش کجاست که وقتی داری قواعد عربی را میخوانی خودت مطالباش را به سبک خودت طبقهبندی کنی که راحتتر در ذهنت حک شود؟
پس مِنبعد آرام آرام بخوانیم و پهن پهن بنویسم و یاد بگیریم.
بعد از ورود هر تکه از محتوا به ذهنمان اجازه بدهیم برایش سرِ صبر در کتابخانهاش جا پیدا کند و به دادههای قبلی متصلاش کند.
اصل یادگیری همین است و راهش هم همان. البته اگر میخواهیم یاد بگیریم.😅
پ.ن: به شدت با خلاصه نویسی و تندخوانی برای مرور موافقم اما با خلاصه خوانی و کتابهای جیبی و همیشه تندخوانی کردن به همان اندازه مخالف.
میزون باشین و موفق…
محمد حسام سوف باف سرجمعی
مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم