فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
09131533251
0

رفیقم کجایی؟ دقیقا کجایی؟

حدس می­زنید اولین گام برای شروع هر کار یا فعالیت چیست؟ هدف؟ مسیر؟ نقشه راه؟ ایده؟ خیر. قدم اول باز کردن چشم های شهلای خودتان است. اینکه ببینید چه چیزهایی را دارید و چه چیزهایی ندارید!؟ و سپس با توجه به داشته ­ها و خواسته هایتان هدفی تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. به نقل از دکتر پرویز درگی:

گر بخواهید در این یک دم عمر…

نیک جویای حقایق باشید…

و به چشم همه نیکان جهان…

بس برازنده ولایق باشید…

هدفی ناب بیابید و در راه وصال…

عالم عامل عاشق باشید…

پس قدم اول علم است اولین مرتبه علم هم آگاهی و تحلیل داده ها و خواسته هاست.

اما برویم سراغ چگونگی تحلیل فرایندهای درسی برای یک دانش­آموز کنکوری:

A: بررسی و تحلیل وضعیت کلی دروس مختلف تان:

( ینی اینکه اگرهمین الان ازتون از همه درسا یه آزمون بگیرن چه درصدی رد میتونین کسب کنین. یا از یه دیدگاه دیگه وضعیت تون نوی درسای مختلف رو چجوری توصیف می کنین؟؟؟ مثلا من زیست ام ضعیفه یا نه ادبیات ام قوی هست و بهش علاقه دارم. چون کلاس زبان میرم این درس رو همیشه عالی جواب میدم. و صحبت هایی از این دست… پس یه تحلیل واسه خودتون بنویسین از درسای مختلف تون در شرایط کلی… )

B: منابع فعلی شما برای هر درس:

( از منابع کتبی گرفته ینی کتاب تست و کمک آموزشی تا فیلم و دی وی دی و یا حتی اگر از کلاسی به صورت مداوم استفاده می­کنید حتما یک جا بنویسید و در اولین جلسه مشاوره­تون با کمک کشاورتون تحلیل کنین که اگر نیاز هست توی این لیست یه سری تغییرات بدین. )

C: میزان پیش­روی و مطالعه شما از این منابع و کلاسها:

( ینی اینکه تا کجای این منابع رو تونستین جلو ببرین و از هر کتاب چه مقدارش رو تکمیل کردین. )

اما جمع بندی:

در نهایت با توجه به این سه پارامتر و از همه مهمتر موضوع علاقه شما به یک درس اولویت های مطالعه­ای­تان را بچینید.

در اینجا لازم است تعدادی نکته را رعایت کنید:

1 شروع کارتان را درسی بگذارید که به آن علاقه بیشتری دارید و مطالعه آن شما را سر ذوق می­آورد. برای این درس در برنامه ریزی­تان در یک ماه پیش رو زمان زیادی را اختصاص بدهید تا بتوانید پیش روی بیشتری داشته باشید.

2 حتما با مشورت با مشاورتان یا یکی از نزدیکان تان که تجربه استفاده از این منابع را دارند پارت B را تنظیم کنید و به این نکته توجه داشته باشید که ساعت مطالعه بالا با منابع ضعیف و بی کیفیت مثل سرمایه­گذاری هنگفت در صنعت نمدمالی است.

3 خواهشا در همین مرحله استیکرهایی که به خودتان می­زنید را از خودتان جدا کنید.

( زیاد دیدم و دیدین که بعضا با خودمون میگیم مثلا من از همون راهنمایی از فیزیک خوشم نمیاد یا اینکه من کلا توی ریاضی خنگ بودم و اینقدر به این داستان پر و بال میدیم که کم کم باورمون میشه که آرههههه ما اصلا توی این درس استعدادی نداریم و نباید دیگه واسش وقت بذاریم…

رفقا، این حرفا 99 دردصدشون غلطه… و مسلما فقط و فقط ضرر هست واسه خودتون و آینده­تون. پس همینجا هر فکری که در مورد درس هاتون، معلم تون و یا هرچیز دیگه­ای می­کنین رو تمومش کنین. با تشکر)

پس تا اینجا رسیدیم به دو لیست که در آنها به ترتیب نیاز برای مطالعه و علاقه خودمان درس ها را  برای مطالعه می چینیم. یک لیست برای درس­های عمومی و یک لیست برای اختصاصی ها.

 

میزون باشین و موفق

محمد حسام سوف باف سرجمعی

مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *