فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
09131533251
0

☂️ فارانوت: از فردای نوروز 🌱

دوستان من سلام، متن پیش رو نوشته‌ای از سلسله پادکست‌های فاراکست یک هست که به دلیل تغییر خط مشی تیم فاراکست بصورت پادکست منتشر نشد و تصمیم گرفتیم که به صورت متن آن را منتشر کنیم.

چند توصیه برای دوران پایانی سال تحصیلی:

۱. تحلیل آزمون‌ها را جدی بگیرید:
در مباحث مرتبط با تحلیل آزمون به صورت کامل در رابطه با تحلیل آزمون صحبت به میان آورده‌ایم اما بصورت خلاصه، توصیه می‌کنم تمامی سوالات غلط و نزده و صحیح‌های شک‌دار و پیچیده را به صورت کامل و با پاسخنامه و کتاب درسی‌تان تحلیل کنید و تا زمانی که یادگیری‌تان تکمیل نشده از هیچ سوالی عبور نکنید.

۲. خستگی طبیعی است ولی هنر ما تاب آوری است.

تا زمانی که شدیدا احساس خستگی نکرده‌اید توقف‌های طولانی را از برنامه‌تان حذف کنید، هیچ اجباری به اینکه یک روز خاص در برنامه را به استراحت اختصاص بدهید وجود ندارد و بهتر است تا زمانی که انرژی و توان ذهنی‌تان به شما اجازه می‌دهد مطالعه و فرایند یادگیری‌تان را ادامه بدهید.

اما در صورت بروز خستگی، با بیرون رفتن و تخلیه‌ی فکر و یا کاری که شارژ انرژی شما را به حالت قبل برگرداند بهتر است در اسرع وقت استراحتی داشته باشید و مجددا ادامه بدهید.

۳. مواظب باشید زیر بار تبلیغات له نشوید.

در ایام پایانی سال تحصیلی موج عظیمی از تبلیغات مرتبط با ثبت نام کلاس‌های جمع بندی و نکته و تست و البته با عناوین مختلف بر سر شما فرو می‌ریزند و خیلی از وقت‌ها این احساس را به شما القا می‌کنند که در صورت عدم ثبت نام از ماراتن کنکور عقب خواهید افتاد و رقبای شما که احتمالا در فلان کلاس یا همایش یا دوره شرکت کرده‌اند قطع به یقین نتیجه بهتری از شما خواهند گرفت.

این در حالی است که هیچ داده یا آماری از تاثیرگذاری قطعی هیچ کدام از دوره‌ها و همایش‌های کنکوری وجود ندارد و حتی در مواردی صحبت از تاثیرگذاری منفی آنها هم هست.

در نهایت بهتر است با چشم باز و با مشورت مشاور خود تصمیم به ثبت نام دوره‌هایی بگیرید که اولا در درس مرتبط با آنها مشکل جدی دارید و ثانیا سعی کنید زمان کافی برای حل تمرین و تست زنی برای خودتان حفظ کنید.

صرف کردن همه‌ی زمان‌تان در کلاس تست چیزی بجز خستگی و نتیجه‌ی منفی برای شما در پی نخواهد داشت.

۴. گیج نباشید: پریدن و جست و خیز بین منابع و کلاس‌ها و اساتید مختلف خصوصا در ماه‌های پایانی سال تحصیلی تاثیر منفی‌ای روی تمرکز و تسلط و اعتماد به نفس شما خواهد داشت و بهتر است هرچه به سمت پایان سال نزدیک‌تر می‌شوید، ثبات قدم و تمرکز خودتان را بر روی مسیر پیش روی‌تان بیشتر کنید و بدون توجه به حواشی درسی و غیر درسی به سمت هدف خودتان حرکت کنید.

۵. مهندسی منابع را به کار ببرید: منابع، کلاس‌ها و آزمون‌هایی که تاثیر به‌سزایی بر روی نتیجه شما نداشته‌اند را حذف کنید و تمرکزتان را روی منابع درسی‌ای بگذارید که می‌توانند روی عملکرد تحصیلی شما اثر مثبت قابل توجهی بگذارند.

در زمینه‌ی کلاس رفتن توجه داشته باشید که کلاس رفتنی می‌تواند مفید و موثر باشد که با تست زنی زیاد و حل تمرین همراه باشد.

در صورتی که تعداد کلاس‌هایتان به قدری زیاد است که همه‌ی زمان‌تان را در کلاس صرف می‌کنید و حتی فرصت حل تمرین‌های‌تان را ندارید هرچه سریع تر تعدادی از کلاس‌هایی که تاثیر چندانی بر عملکرد شما ندارند را کنسل کنید و باقی انرژی و توان ذهنی‌تان را بر کلاس‌های باقیمانده متمرکز کنید.

۶. یادگیری شخصی را تمرین کنید:
اگر محدودیت زمان دارید بهتر است، خودتان بخوانید، خودتان تست بزنید و خودتان مطالب را به خودتان آموزش بدهید و یاد بگیرید.
و صرفا رفع اشکالات‌تان را همراه با معلم پیش ببرید.

۷. اگر از الان خوب بخوانیم به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسیم!‌؟

نمی‌دانم، هیچ چیز مشخص نیست و حتی خود کلمه خوب خواندن هم نیاز به مفهوم پردازی و تعمق دارد. منظورتان از خوب خواندن چیست!؟ روزانه چند ساعت و چند تست و با چه کیفیتی را خوب تلقی می‌کنید!؟

و همینطور با توجه به اینکه شرایط آزمون و پیشروی شما تا زمان آزمون هم مشخص نیست، بهتر است به جای فکر کردن در مورد رسیدن یا نرسیدن به مقصد، زمان‌تان را صرف تلاش هدفمند برای نتیجه‌ی مورد نظرتان کنید.

تحصیل علم در دنیای امروز یک بازی نامحدود محسوب می‌شود و برنده‌ی نهایی کسی است که بیشتر از این بازی لذت برده باشد.

۸. چند روز ابتدای برنامه‌تان را به جمع کردن دروس و تست‌ها و کارهای عقب افتاده از گذشته اختصاص بدهید تا بار روانی آنها را کاهش بدهید.

تا زمانی که پرونده‌ی کارهای عقب مانده در ذهن شما باز است، شروع کردن یک کار جدید خستگی و استرس بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد پس بهتر است ابتدا تمام کنید و سپس آغاز.

ارادتمند شما،
محمد حسام سوف باف سرجمعی
مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم

@Faranium
instagram.com/faranium
www.faranium.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *