فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
0

انگیزه خودِ خودِ درس است…

یکی از جملاتی که این روزها خیلی از زبان داوطلبین کنکور جاری می‌شود این است که: آقا انگیزه نداریم.

اولاً که خدمت‌تان عارضم در شرایط فعلی کشور و با کرونا و هزار و یک جور مشکل دیگر و وضعیت مبهم آینده حتی اگر شخصِ شخیص جف بزوس یا خودِ اعلی­حضرت ایلان ماسک هم به سمت ایران روانه شوند به محض ورود به فرودگاه بالکل انگیزه و متعلقات‌اش را می‌بوسند و می‌گذارند لب کوزه. ولی خب دیگر این را هم می دانیم که:

گَر مردِ رَهی، میانِ خون باید رفت…

وَز پای فِتاده، سرنگون باید رفت…

تو پای به راه دَر نِه و هیچ مپرس…

خود راه بگویَدَت که چون باید رفت…

 

انگیزه و موفقیت

 

ولی اگر بخواهیم کمی بیشتر روی بحث کنکور متمرکز شویم باید بگویم که عموماً دانش‌آموزانی که دم از کمبود انگیزه می‌زنند کسانی هستند که اتفاقاً ساعت مطالعه کمتری دارند و هرچه هم کمتر کار می‌کنند و درس می‌خوانند نتیجه ضعیف‌تری می‌گیرند و همین باعث انگیزه کمتر از قبل می شود و این چرخه همینجور ادامه دارد تا روز کنکور و…

اما خبر خوب این است که برعکس این موضوع هم صادق است.

آقای دانش‌آموز تجربی که انگیزه برای درس‌خواندن نداری همین الان که مطالعه این متن تمام شد شروع کن و ۵۰ تا تست زیست شناسی را بدون زمان و فقط با هدف یادگیری حل کن. برای  بچه‌های ریاضی و انسانی هم اوضاع همین است؛ سخت‌ترین درس تان را بردارید و شروع کنید به خواندن و حل تست و تاثیر آن را ببینید. رفقا دوای درد شما هیچ چیز بجز جلو رفتن و دیدن پیشرفت خودتان نیست.

نکته بعد: تنفّر از شکست.

در وجود و ذات همه ما این حسّ ناراحتی بعد از عدم توفیق وجود دارد. هیچ‌کدام از ما ته دل علاقه‌ای به این‌که رقابتی را بازنده ترک کنیم نداریم ولی خب گهگاه آن‌قدر شکست تکرار می‌شود که کم کم عادت‌مان می‌شود یا این‌که آنقدر این حس را با تفکّراتی مثل در حال زندگی کردن و  دنیایی نیست و امثالهم سرکوب کرده‌ایم که دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. ولی خواهش و تمنّای برادرانه من از شما عزیزِ نادیده این است که تا دیر نشده این حس را در خودتان زنده کنید، نه فقط برای کنکور بلکه برای سراسر طول زندگی‌تان.

پس دوتا حرف خوب:

عشق به کار و پیروزی❤️

تنفّر از اهمال و شکست💚

 

میزون باشین و موفق…

محمد حسام سوف باف سرجمعی

مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *