فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
0

ریزه کاری‌های برنامه ریزی تحصیلی ویژه‌ی دانش آموزان

برنامه ریزی درسی

 

سلام رفقا. ♥️

امیدوارم حال‌تون عالی باشه.💯

توی این پست قراره در مورد یه سری از ریزه کاری‌هایی که باید توی برنامه ریزی درسی‌تون رعایت کنین صحبت کنیم.

 

📌 ساعت فیزیولوژیک بدن (ساعت خواب و بیداری) ‏قابل تنظیمه اما به‌ تدریج و کم کم و البته با استواری.

یعنی اگر تصمیم دارین که شب‌ها زودتر بخوابین و صبح زودتر از خواب بیدار شین سعی کنین به مرور این تغییرات رو ایجاد کنین.

 

📌 هر هفته نسبت به هفته‌ی قبل در هر کاری که مشغول به انجام دادن‌اش هستین سعی کنین رشد داشته باشین…

از ساعت مطالعه تا ساعت ورزش سعی کنین به‌صورت مداوم افزایش رو در دستور کارتون قرار بدین و البته نتایج‌تون رو هم به صورت مداوم پایش کنین تا از رشد نسبی اون‌ها هم مطمئن بشین.

 

📌 ساعت‌های صرف وعده‌های غذایی‌تون رو حتی الامکان با خانواده و یا دوستان‌تون هماهنگ کنین تا از انرژی مثبت و حال خوب بودن در کنار عزیزان‌تون بهره‌مند بشین.

 

📌 دوستان من کلاس خصوصی و یا کلاس مدرسه و دانشگاه جزو ساعت مطالعه حساب نمیشه، هر چقدر هم که مفید باشه‌‌‌‌… پس سعی کنین زمان مطالعه‌تون رو بصورت خالص محاسبه کنین تا بعدا دچار توهم استغنای ناشی از شرکت در تعداد زیادی کلاس نشین…

 

📌 تا جایی که میتونین ساعت‌های درس خوندن‌تون رو در روزهای مختلف شبیه به هم کنین.

وقتی بدن ما در یک ساعت خاصی عادت به انجام یک فعالیت خاص پیدا کنه، به مرور زمان در اون ساعات میتونه بالاترین راندمان ممکن رو از خودش نشون بده…

 

📌 از اصل پریماک استفاده کنید: دادن پاداش در ازای کار مطلوب. اصل پریماک مبتنی بر روش استراحت شرطی هست، به این معنا که شما تنها در صورتی میتونین به خودتون استراحت بدین که قبل از اون پروژه یا فعالیتی که قصد داشتین انجام بدین رو به پایان رسونده باشین و عملا در زمانی که نتونستین کارتون به پایان برسونین حق استفاده از تایم استراحت و تفریح رو ندارین.

📌 سعی کنین در روزهای نزدیک به استراحت شرطی و پاداش‌تون، سخت‌ترین فعالیت‌ها و مفصل‌ترین برنامه‌های مطالعاتی‌تون رو قرار بدین به این دلیل که هرچقدر به موعد پاداش نزدیک می‌شیم انرژی ما هم به همون نسبت مضاعف میشه…

 

هر روز و هر هفته به کارایی که برای خودتون مشخص میکنین باید برسین

 

📌 برای تنظیم برنامه‌ی درسی، بدبینانه‌ترین شرایط غیردرسی رو در نظر بگیرین.

سعی کنین در فرایند برنامه ریزی‌تون به اندازه‌ی کافی پارت زاپاس برای مطالعه‌تون قرار بدین تا در صورت اتفاقات ناگهانی و یا حتی زمانی که بخواین آزمون بگیرین از خودتون یا مبحثی رو ULTRALEARNING داشته باشین، فرصت کافی برای انجام اون کار بدون دغدغه‌ی به هم خوردن برنامه داشته باشین.

 

 

📌 استارت برنامه مطالعاتی‌تون رو با مباحث حل کردنی مثل فیزیک، ریاضی و یا مسائل شیمی قرار بدین چون برای حل مساله ذهن ما نباید خسته باشه و نیاز به طراوت و هوشیاری داره. بعد از اون هم میتونین پارت‌های مربوط به دروس مفهومی‌تر مثل زیست شناسی یا فلسفه رو قرار بدین چرا که برای تحلیل و استنباط و درک ارتباطات ذهن باید از قبل مقداری فعالیت کرده باشه. همچنین در نهایت امر و در آخرین ساعات مطالعه‌تون که احتمالا نزدیک به زمان خواب هم هست، بهتره تعدادی پارت مطالعاتی ویژه درس‌های عمومی و حفظی قرار بدین چرا که کد دهی حفظیات در خواب انجام میشه و عملا میتونین با یادآوری راحت‌تری بعدا اون مطالب رو به ذهن بیارین.

 

📌 در برنامه ریزی روزانه‌تون حتما اولویت بندی رو رعایت کنین و بیشترین زمان رو به مهم‌ترین و موثرترین کار اختصاص بدین…

همچنین اگر موضوعی ذهن‌تون درگیر کرده که نمیتونین برای اون کاری انجام بدین و عملا در ید اختیار شما نیست، بلافاصله از تکنیک‌های تخلیه‌ی ذهن استفاده کنین و اون رو از ذهن‌تون پاک کنین.

 

📌 اهمال کاری ممنوع: در هر لحظه بهترین اقدام رو انجام بدین و تا جای ممکن برنامه‌هاتون رو عقب نندازین. توصیه می‌کنم هیچ موقع فراموش نکنین که اگر در کاری تاخیر کنید فقط رنج بیشتری رو به زمان دیگه‌ای موکول میکنین.

اما اگر در شرایطی قرار گرفتین که نتونستین برنامه‌ی یک روزتون رو انجام بدین، حداقل روزهای بعد رو از گزند بی‌برنامگی حفظ کنین و طبق برنامه‌تون جلو برین. در واقع، هر روز از اول استارت بزنین، اگر دیروز خوب نخوندی حداقل امروز رو خراب نکن.

📌 هیچ موقع پیش‌داوری نکنین: در مورد یک درس خاص هیچ وقت برچسب نزنین و سعی کنین با تحلیل منطقی برنامه ریزی‌تون رو انجام بدین.

 

📌 در برنامه ریزی با خودتون صادق باشین، چیزی رو هدف قرار بدین که بتونین بخونین.

اگر با ساعت‌های کم شروع کنین و به قول‌های خودتون متعهد بمونین بهتر از اینه که برای ساعت‌های زیاد برنامه ریزی کنین و نتونین خودتون رو به برنامه‌تون برسونین.

 

📌 چالش ساز باشین و از سخت گیری‌ها لذت ببرین.

در نهایت سعی کنین همیشه برای ساختن چالش‌هایی که میتونن به رشد شما کمک کنن آماده باشین و خودتون رو با سخت‌تر کردن برنامه‌تون محک بزنین.

 

 

میزون باشین و موفق… ♥️

محمد حسام سوف باف سرجمعی

مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم💯

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *