فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
0

نامحدود بازی کنیم.

کتابی هست تحت عنوان بازی نامحدود، نوشته‌ی سایمون سینک. در این کتاب عمده‌ی بحث بر سر فضا و بازی کسب و کار و نامحدود بودن آن است. در این کتاب می‌خوانیم که بنا بر نظریه‌ی بازی‌ها ما دو دسته بازی داریم: 1) بازی‌های محدود 2) بازی‌های نامحدود

در بازی‌های محدود طبق قوانین بازی، ما به دلیل محدودیت زمانی یا هر محدودیت دیگری شاهد پایان بازی خواهیم بود و در انتهای بازی یک نتیجه‌ی مشخص اعلام خواهد شد.

به عنوان مثال در ورزش والیبال، شما در نهایت به دلیل محدودیت بازی در 5 ست، شاهد این خواهید بود که یک تیم به عنوان برنده و تیم دیگر به عنوان بازنده انتخاب می‌شود و عملا بازی به پایان می‌رسد.

 

اما در مقابل، بازی‌های زیادی را هم داریم که نامحدود هستند! به عنوان مثال بازی‌های کامپیوتری‌ای که به دلیل داستانی بودن‌شان تا بی‌نهایت ادامه دارند و کافیست شما به عنوان بازیگر در این مسیر حضور داشته باشید تا از بازی لذت ببرید.

لذت بردن شما از بازی موضوعی کاملا شخصی است و نه چیزی که به رقبای شما و پسر همسایه و همکلاسی درس خوان‌تان در مدرسه ارتباطی داشته باشد.

این شما هستید که می‌توانید بازی کنید و لذت ببرید و به بازی تا زمانی که می‌خواهید، ادامه بدهید.

توصیه می‌کنم حتما در فرصت مقتضی این کتاب را مطالعه کنید و خلاصه‌ای از آن را همیشه در ذهن‌تان داشته باشید.

اما از این صحبت‌ها که بگذریم، همیشه به دوستان و همکلاسی‌هایم در جلسات مشاوره یا در مدرسه گفته‌ام که تحت هیچ شرایطی به مسیر تحصیل و کار به عنوان یک رقابت محدود نگاه نکنند.

زندگی به مراتب زیباتر و هیجان انگیزتر از آن است که بخواهیم آن را در قالب یک مشت عدد و رتبه و معیار اشتباه خلاصه کنیم.

درست است که در پایان مقاطع تحصیلی‌مان به ما عددی تحت عنوان معدل یا رتبه یا تراز و… می‌دهند تا با آن بتوانیم ادامه‌ی مسیر را طی کنیم اما این توصیه را از من بپذیرید که هیچ گاه نباید اجازه بدهیم این عدد و رتبه، شخصیت و توانایی‌ما را تعیین کند و یا روی عزت نفس و اعتماد به نفس ما اثر منفی بگذارد.

ما به این دنیا نیامده‌ایم که صرفا یک عدد دریافت کنیم و تا آخر عمر زیر سایه‌ی آن عدد به زندگی‌مان ادامه بدهیم.

ما آمده‌ایم که تا جای ممکن حرفه‌ای زندگی کنیم و تا آخرین لحظه‌ای که می‌توانیم، با خلاقیت و ذوق و شوق خودمان در این بازی بمانیم و از آن لذت ببریم.

پس از امروز یاد بگیریم که باید تحت هر شرایطی بازی را ادامه بدهیم و فرایند تحصیل را نه به عنوان یک رقابت پایان پذیر که به عنوان یک بازی نامحدود بشناسیم.

 

میزون باشین و موفق 🌱

محمد حسام سوف باف سرجمعی
مدیر اجرایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم❤️

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *