فاراکست، انتشار ماهانه از وبسایت فارانیوم و پلتفرم های معتبر پادگیر
0

چالش یا تکرار؛ تقلید یا خلاقیت

یکی از سختی‌‌های سال کنکور برای اکثر دانش‌آموزان خصوصاً کنکوری‌ها و دانش آموزانی که ساعت مطالعه بیشتری دارند تکراری شدن روال مطالعه دروس و مباحث هست، که این موضوع از عید نوروز به بعد که تقریبا همه درس‌ها تدریس شده‌اند و عملا موضوع جدیدی برای بررسی و یادگیری وجود ندارد جدّیت بیشتری به خودش می‌گیرد و حتّی ممکن است باعث دلزدگی و خستگی دانش‌آموز از بعضی از دروس شود.

می دانیم که ذهن ما ماشین جست و جوی تازگی و هیجان است و از انجام چندین و چند باره یک کار در طول یک بازه رمانی محدود خیلی خوشحال نخواهد بود و به جای آن تمایل دارد که تا جای ممکن هر روزش را با کار جدیدی بگذراند.

البته بنا به تجربه من و دوستانم در گروه مشاوره تحصیلی فارنیوم به نظر می‌رسد این موضوع که دانش آموز درگیر تکرار و روزمرگی شود یا نه کاملاً به شخص خودش و البته نگرش‌اش نسبت به برنامه ریزی درسی و مدیریت زمان مطالعاتی اش بستگی‌ دارد.

امروزه طیف گسترده ای از داوطلبان کنکور از خدمات مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی مشاورین استفاده می‌کنند اما خیلی از بچه‌ها برگه جدول‌بندی شده برنامه‌ریزی شان را در حکم وحی مُنزَل می‌دانند و اگر حتی یک روز را هم مطابق آن نتوانند درس بخوانند، شروع به خودخوری می کنند و یحتمل ادامه ماجرا را هم بی‌خیال می شوند.

هم چنین زیاد هستند که دانش آمزوانی که بعد از عقب افتادگی در چند پارت درسی به قدری درگیر استرس می شوند که حتی توانایی مطرح کردن این موضوع با مشاور تحصیلی شان هم برایشان مصیبت عظمی می شود و از خیر ادامه دادن در مسیر مطالعه هم می گذرند…

هرچند در این چنین شرایطی همراهی و درک مشاور تخصیلی از شرایط دانش اموز هم نقش مهمی دارد و نمی توان همه کاسه کوزه ها را بر سر دانش آموز شکست اما حتی با وجود دقیق ترین و شخصی سازی شده ترین برنامه درسی هم باز امکان خراب شدن روال برنامه یا بروز حس یکنواختی و خستگی وجود دارد.

 

توصیه من در موارد این چنینی این هست که برنامه مشاور تحصیلی خود را به عنوان یک قالب بپذیرید نه یک دستورالعمل. مسلّماً سواد مشاوره‌ای و برنامه‌ریزی مشاورین باعث می‌شود که ۸۰ درصد مسیر برای شما روشن شود و از ابهامات زیادی که برای برنامه ریزی ممکن است با آنها روبرو شوید می‌کاهد اما این که بتوانید همزمان با اجرای برنامه مشاور، از خلاقیت خودتان و همچنین نکاتی که رتبه‌های برتر کنکور در برنامه‌ریزی هایشان از آنها استفاده می کردند هم استفاده کنید تا حد زیادی از یکنواختی برنامه‌تان کم می‌کند.

علاوه بر این‌ می توانید:

  1. ترتیب درس‌ها در برنامه را هر سری به میل خودتان در یک روز عوض کنید.
  2. روال مرورهایتان را به جای مطالعه و تست، به تست و مطالعه تغییر دهید به این معنا که هر موقع خواستید مطلبی را مرور کنید به جای روند همیشگی خود که در آن ساعاتی را به مرور و تورق کتاب و جزوه می گذراندید، ابتدا تعدادی تست بزنید و سپس با کمک کتاب درسی و پاسخنامه تشریحی به بررسی و یادگیری و انتقال نکات به جزوه بپردازید.
  3. همچنین هر از چندگاهی می توانید با تعدادی از دوستان‌تان که از سطح علمی مشابهی برخوردار هستید برای یک درس چند ساعتی را به حل تست و رفع اشکال گروهی بپردازید.
  4. در مواقعی که خستگی در یک درس باعث شده که چند روز یا هفته به سمت آن درس مشخص نروید، یک ساعت کلاس رفع اشکال و مشاوره با دبیر آن درس می تواند حلّال خوبی برای این مشکل شما باشد.

این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید که اصلاً و ابداً در شرایط ذهنی بد نمانید و با تغییراتی هرچند کوچک محیط و وضعیت خودتان را تغییر دهید.

در نهایت به عنوان توصیه نهایی سعی کنید در تدوین و اجرای برنامه تحصیلی خود ترکیبی از تقلید و خلّاقیت را به کار بگیرید تا تاثیر بهتری از درس خواندن نصیب‌تان شود و بتوانید رشد تحصیلی خوبی را در گذر زمان احساس کنید…

 

ارادتمند.

محمدحسام سوف باف سرجمعی

مدیر محتوایی گروه مشاوره تحصیلی فارانیوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *